12 jan. 2018

Ordlöst pratar vi

Oj oj oj, vilken dag det varit. Jobb, snö, några par timmar i bil, en gudomligt god soppa, nymalet kaffe, semlor och prat och prat och prat med fina vänner i flera timmar. Så roligt och härligt och nu är jag så trött att jag inte orkar gå och lägga mig. Känns det igen? När det fylls på tar det tid att varva ner. 
- Nej matte, nu förstår jag inte alls vad du menar, säger Morris på sitt ordlösa sätt och tittar mig djupt i ögonen. Finaste Moshi!

Medan jag försöker varva ner stickar jag stjärnor. 
Jag närmar mig slutet! Slutet på stjärnorna alltså för sedan ska en bård stickas runt hela sjalen och den kommer blir lååång.

Mina C-vitaminsockor ligger på tork. 
De är ett experiment, de är stickade i merinoull utan nylonförstärkning. Fast tå, häl och mudd är gjorda i ett mer hållbart garn med nylon i. Kanske går sockorna sönder under foten direkt, kanske håller de för varsam användning, kanske håller de förvånansvärt bra. Ja jag får se, man vet ju inte om man inte experimenterar och tar lite risker och jag ville så förtvivlat gärna kombinera rosa och orange. Jag tror inte att jag någonsin känt den lusten innan men nu gjorde jag det så rosa och orange fick det bli, även om det rosa är slitkänslig merino. Jag återkommer med resultat någongång när sockorna är ordentligt testade.
En toppenfredag går mot sitt slut och förhoppningsvis stillar kroppen och knoppen sig så jag kan sova. I morgon är det ju tjugondag Knut, då ska julen ut. Ja, vi har fortfarande jul. En liten stund till. 

6 kommentarer:

  1. Jag har ett par sockar helt i merinoull, från Madeline tosh. De börjar bli rätt så noppiga men då tvättar jag dem i tvättmaskinen stup i kvarten också, i slitväg tycker jag inte alls att det är någon fara trots flitig användning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter toppen! Får se hur Zauberball 100 klarar sig 😀

      Radera
  2. Hej! Jag tycker rosa-orange är en läcker kombination.De färgerna har jag valt några gånger i sömnad/kvilt.Jag stickar nu sockor i enbart ull,utan nylon,dom blir så gossiga och går dom sönder får jag ju glädjen att så småningom sticka nya:-)).Jag drömmer om stickning och mönster nu för tiden,puh:-)).Skall bli kul att se vad du kommer att visa upp som är tygrelaterat.Trevlig helg. kram!

    SvaraRadera
  3. P.S:Stickningen på Majas Sommarsockor ligger till sig lite....:-))D.S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarsockor har sin tid :) Visst är det läckert med rosa/orange! Måste nog göra något mer i den färgkombinationen! Och visst är det lätt att fastna i drömmar om garn och mönster... :) Kram

      Radera
    2. Ja,chansen är stor att jag kommer att "härma" dig i färgval :-)).En kombination som gör mig glad.Kram

      Radera