20 jan. 2018

Socker och apelsin

Sockertopp. Så heter färgen på det självrandande garnet jag stickat sockor av. 
Det är Regia 4-trådigt sockgarn, färgen heter Zuckerstange (alltså sockertopp), nr 9410. Jag har gjort mudd, häl och tå i apelsinfärgat garn från Tant Kofta. Apelsiner och sockertoppar passar bra ihop tycker jag. 
Alldeles vanliga bassockor, stickade över 64 maskor på stickor 2.25 mm. Ja, ni känner igen det, precis som jag brukar göra.  
Jag är galet förtjust i det här garnet! Jag borde köpt fler nystan.

Den blå koftan var, som jag misstänkte igår, både för stor och för liten! För stor över ryggen och ärmhålen var på tok för små så nu har jag repat upp en bit och flyttat några maskor från ryggen till ärmarna och lagt upp några fler maskor i ärmhålens nederkant. Det verkar som om det kan bli bra. Jag stickar en bit till och provar igen. Göra och göra om, det brukar vara min melodi. 
Jag ska sticka en bit till på kroppen och sedan stickar jag en bit på en ärm för att kolla att de blir lagom vida. Det är lite pyssel att sticka utan mönster, eller för all del efter mönster om det inte passar ens egen kroppsform alldeles perfekt och det gör de sällan. 
Annars har min dag mest gått åt till städning. Jag önskar jag orkade städa i veckorna men det gör jag aldrig så det får vara helgjobb, vare sig jag vill eller inte. Nu är det i alla fall fint i huset vid havet och resten av helgen kan vi bara ta det lugnt. Härligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar